توسعه کاربر (Who Development)

هویت وجودی هر استارتاپ را کاربر و ارزشی که برای وی خلق می‌کند، تعریف می‌کند. هرقدر استارتاپ کاربر خود و ارزشی که برای وی خلق می‌کند را بهتر بشناسد، بهتر می‌­تواند محصول اولیه مناسب را خلق کند. این شناخت،  منشاء درک تمام آرزوها و نیازهای نهفته­‌ای است که بعدها توسط ارزش‌های محوری محصول پاسخ داده می‌­شوند.  نکته بسیار مهم آن است که شما در ابتدا قصد ندارید تمام کاربران را از محصول خودتان راضی کنید. شما فعلاً قصد دارید گروه کوچکی از کاربران مستعد وفاداری به نام زودپذیرندگان پیدا کنید، نیاز آن‌ها را بشناسید و سعی کنید توسعه محصول را در جهت برطرف نمودن این نیاز هدایت کنید. در این فصل به موضوعات زیر می­پردازیم.

ابتدا درباره لزوم تمرکز بر کاربران زودپذیرنده و اینکه چرا شناخت کاربر و اولین گروه از جامعه کاربران باید معطوف به این بخش باشد، صحبت می‌­شود. ضمن آنکه می­‎گوئیم چگونه کاربران زودپذیرنده را پیدا کنیم و از آن‌ها برای توسعه محصول کمک بگیریم.

در ادامه روی تشخیص نیاز جدی و مقیاس‌پذیر تمرکز می­‌کنیم، چگونه این نیازها به وجود می‌آیند و چگونه می­‌توان فهمید که الان زمان درستی برای پاسخ­گوئی به یک نیاز جدید است.  در گام بعدی درباره پیدا کردن ایده‌های مناسب برای رفع نیاز صحبت می‌­شود و اینکه چگونه این ایده‌ها از مراجع مختلف گردآوری و جمع بندی شوند.

در ادامه روی روئت‌پذیر کردن ایده‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها با کمک کاربران صحبت می­‌کنیم تا بتوانیم در نهایت با ساخت یک نمونه اولیه و یک جامعه از کاربران زودپذیرنده، زمینه را برای شکل‌­گیری محصول اصلی و خلق ارزش واقعی، فراهم کنیم. در انتهای این فصل نیز به تعدادی از سوالات کلیدی که هر استارتاپی باید در مورد خودش پاسخ بدهد و اشتباهات متداولی که استارتاپ‌های ایرانی انجام می­دهند، پرداخته می‌­شود.