توسعه کاربر (Who Development)
هویت وجودی هر استارتاپ را کاربر و ارزشی که برای وی خلق میکند، تعریف میکند. هرقدر استارتاپ کاربر خود و ارزشی که برای وی خلق میکند را بهتر بشناسد، بهتر میتواند محصول اولیه مناسب را خلق کند. این شناخت، منشاء درک تمام آرزوها و نیازهای نهفتهای است که بعدها توسط ارزشهای محوری محصول پاسخ داده میشوند. نکته بسیار مهم آن است که شما در ابتدا قصد ندارید تمام کاربران را از محصول خودتان راضی کنید. شما فعلاً قصد دارید گروه کوچکی از کاربران مستعد وفاداری به نام زودپذیرندگان پیدا کنید، نیاز آنها را بشناسید و سعی کنید توسعه محصول را در جهت برطرف نمودن این نیاز هدایت کنید. در این فصل به موضوعات زیر میپردازیم.
ابتدا درباره لزوم تمرکز بر کاربران زودپذیرنده و اینکه چرا شناخت کاربر و اولین گروه از جامعه کاربران باید معطوف به این بخش باشد، صحبت میشود. ضمن آنکه میگوئیم چگونه کاربران زودپذیرنده را پیدا کنیم و از آنها برای توسعه محصول کمک بگیریم.
در ادامه روی تشخیص نیاز جدی و مقیاسپذیر تمرکز میکنیم، چگونه این نیازها به وجود میآیند و چگونه میتوان فهمید که الان زمان درستی برای پاسخگوئی به یک نیاز جدید است. در گام بعدی درباره پیدا کردن ایدههای مناسب برای رفع نیاز صحبت میشود و اینکه چگونه این ایدهها از مراجع مختلف گردآوری و جمع بندی شوند.
در ادامه روی روئتپذیر کردن ایدهها و اولویتبندی آنها با کمک کاربران صحبت میکنیم تا بتوانیم در نهایت با ساخت یک نمونه اولیه و یک جامعه از کاربران زودپذیرنده، زمینه را برای شکلگیری محصول اصلی و خلق ارزش واقعی، فراهم کنیم. در انتهای این فصل نیز به تعدادی از سوالات کلیدی که هر استارتاپی باید در مورد خودش پاسخ بدهد و اشتباهات متداولی که استارتاپهای ایرانی انجام میدهند، پرداخته میشود.
- توسعه کاربر
- پیدا کردن کاربران زودپذیرنده، مشاهده رفتار و شناخت نیازهای آنها
- شناخت یک نیاز، اطمینان از مقیاسپذیری، جدی بودن و زمان درست
- پیشنهاد ایدهها برای نیازهای کاربران زودپذیرنده، مسیر خلق مداوم ایدهها
- اولویتبندی ایدهها به کمک کاربران
- ساختن نمونه اولیه و رابطهسازی با کاربران
- سوالات کلیدی و اشتباهات متداول استارتآپهای ایرانی