معرفی مدل رشد
برای خیلی از بنیانگذارانی که تاکنون دیدهام، ایجاد رابطه خیلی خوب و تاثیرگذاشتن مثبت بر زندگی تعداد زیادی از انسانها، بسیار مهم بوده است. در حقیقت این یک انگیزه درونی بسیار قدرتمند و یک آتش درونی فروزان برای راه انداختن استارتاپ است، اگر شما هم دوست دارید بنیانگذار یک استارتاپ باشید در این صورت
- شما هم میخواهید کاربران زیادی شما را دوست داشته باشند
- عاشق آن هستید که دنیا را جای بهتری برای زندگی انسانها کنید،
- میخواهید کاربران وفادار داشته باشید و رابطهای بلندمدت با آنها بسازید،
- شما هم دوست دارید زندگی خیلیها را تحت تأثیر مثبت قرار دهید،
- و از داشتن کاربرانی که شما را دوست دارند و از بودن با شما لذت میبرند، انرژی میگیرید
داستان اینستاگرام، برداشت اول
همه ما با اینستاگرام و تحولی که در زندگی ما به وجود آورده است آشنا هستیم، بنیانگذاران آن کوین سیستروم و مارک کریگر در سال ۲۰۱۰ برای یک اپلیکیشن مکان یابی به نام Burbn تأمین سرمایه اولیه کردند؛ یعنی اینستاگرام در ابتدا یک اپلیکیشن مکانیابی بود اما پس از ۵ ماه طبق بازخوردی که از کاربران وفادار داشتند به این نتیجه رسیدند که این کاربران بیشتر از فیچرهای آپلود و اشتراکگذاری عکس لذت میبرند و استفاده میکنند؛ بنابراین آنها یک چرخش اساسی در کار خود ایجاد کرده و یک اپلیکیشن برای به اشتراکگذاری عکس بر روی موبایل آیفون طراحی کردند.
این اپلیکیشن حدود ۸۰ کاربر داشت و فیچر اشتراکگذاری عکس آن در مینیمم قابلیت بود، بااینوجود هر که آن را تجربه میکرد، به آن وفادار میشد. در این مرحله بود که اینستاگرام فاز رشد را آغاز کرد و توانست با همین ویژگیهای حداقلی (شاید ۵ درصد امکانات اعجابآوری که هماکنون دارد) تا انتهای سال ۲۰۱۰ به یکمیلیون کاربر و آپلود روزانه حدود ۲۹۰ هزار عکس برسد، بقیه داستان را همگی میدانند، در سال ۲۰۱۲ فیسبوک این استارتاپ را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری نمود.
اما اینستاگرام چه ویژگی متمایزی داشت که توانست کاربران را به خودش وفادار کند؟ چگونه توانست کاربرانی بسازد که بهعنوان بخشی از عادات روزمره خود، بهصورت مداوم به آن مراجعه کنند؟ اینستاگرام چهکاری کرد که زندگی کردن بدون آن، برای خیلیها غیرقابلتصور شود؟
برای یافتن پاسخ این سوال ابزارهای رشد محصول و معرفی مدل رشد استارتآپی را بخوانید.
- معرفی مدل رشد
- ابزارهای رشد محصول و مدل رشد استارتاپی
- مراحل بلوغ تیمهای استارتآپی
- چرا توجه به مرحله بلوغ استارتاپ کلیدی است؟
- تشخیص یک نیاز
- تولد یک محصول
- رشد تکرار پذیر
- توسعه و متنوعسازی الگوهای رشد
- بهینهسازی و تثبیت الگوهای رشد
- ایجاد تیم، داشتن تمرکز، یادگیری و سرعت
- استارتاپ موتور خلق ارزش است!
- حسابداری رشد
- سوالات کلیدی و اشتباهات متداول استارتاپهای ایرانی