پیدا کردن چگونگی وفادار کردن کاربر (How Development)
در این گام هدف آن است که بر روی زیربنای ارزش محوری، رابطهای متعهدانه و ارزشمند بسازیم، یعنی هم تعهد متقابل وجود داشته باشد و هم اینکه ارزشمند باشد. بهصورت خلاصه:
۱- شما باید کاری کنید که ارزش محوری شما توسط تعداد بیشتری از کاربران جدید درک شود، یعنی کاری کنید که کاربران بیشتری متوجه شوند که شما میتوانید چه ارزشی برای آنها خلق کنید و پس از درک کردن، تصمیم خودشان را بگیرند (همراهسازی کاربران یا User Onboarding)
۲- شما باید کاری کنید که یک رابطه عمیق با تعهد متقابل با کاربر شکل بگیرد؛ یعنی الگویی که به ازای دادن پاداش، شما تعهداتی از کاربر بخواهید و به ازای انجام آن تعهدات، پاداش بیشتری به کاربر بدهید و ارزش محوری محصول در طول زمان برای کاربر بیشتر شود و کاربر با ترک محصول، ارزش بزرگتری را از دست بدهد؛ یعنی ارزش محوری محصول، قابلافزایش و ذخیرهسازی باشد و کاربر همیشه انگیزه¬ای برای بازگشت به محصول داشته باشد (بازگشت کاربران یا User Retention)
۳- شما باید کاری کنید که درنهایت رابطه برای رابطه باقی نماند، بلکه از آن برای محصول خلق ارزش شود و شما بتوانید از وفاداری کاربران، پول دربیاورید و برای محصول ارزش خلق کنید (درآمدزایی از کاربران یا User Monetization )
تجربیات من در دنیای استارتاپی میگوید که سختترین سؤال، سؤال چگونگی است، استارتاپها معمولاً در اینکه چه ارزشی برای چه کسی خلق کنند، موفق هستند، اما در اینکه چگونه این ارزش را ارائه دهند که کاربران را از دنیای عدم شناخت به دنیای رابطه عمیق و وفاداری برسانند، مشکل دارند. آنها معمولاً با الگوبرداری از محصولات استارتاپهای بینالمللی میتوانند بفهمند که چه فیچرهایی وجود دارند، اما درک اینکه چگونه کاربران به آنها وفادار میشوند و با آنها رابطه میسازند، بهسختی قابل الگوبرداری است.
اما چرا مسئله ساختن رابطه و وفاداری تا این اندازه موضوع مهمی است؟ برای آنکه نبردهای آینده بر روی گرفتن فضای توجه کاربر و ساختن رابطه است. برندگان این جنگ محصولاتی هستند که توانستهاند فضای بزرگتری از توجه کاربر را به خودشان معطوف کنند و رابطه عمیقتری با کاربران خودشان بسازند. وقتی یک بستر رابطه و اعتماد ذهنی وجود دارد، شما میتوانید از این اعتماد، در طول زمان و به الگوهای مختلف درآمدزایی کنید.
تیمهای تحقیقاتی موسسه کسبوکار هاروارد و شرکت بین اند کامپنی متوجه شدهاند، افزایش ۵ درصدی در میزان حفظ شدن مشتریها باعث میشود سود مجموعه ۲۵ تا ۹۵% رشد کند، چون هرچه کاربران بیشتر با مجموعه بمانند، سود اندک حاصل از هرکدام تجمیع میشود و باعث افزایش کلی درآمد شرکت میشود. کاربران وفادار درست است که یک کاربر هستند اما ارزش آنها برای استارتاپ تا ده برابر بیشتر از کاربرانی است که تنها یکبار خرید میکنند.
در نهایت خروجی موثر این گام، باید خودش را در ارزش دوره عمر مشتریان نشان دهد. وقتی کاربران به خوبی همراه میشوند، به محصول بازمیگردند و از آنها خلق ارزش قابل توجهی میشود، محصول میتواند از کاربر جدیدی که به آن وارد میشود، ارزش دوره عمر (CLV) قابل قبولی خلق کند.به عبارت دیگر در این گام شما قصد دارید به یک هدف بزرگ که وفاداری کاربر ارزشمند است برسید و از کاربران آشنا، کاربران وفاداری بسازید که برای شما ارزش خلق میکنند.
در این فصل ابتدا درباره پیش بردن کاربر در سفر وفاداری صحبت میکنیم، چگونه زمینه را برای تأثیرگذاری آماده کنیم؟ (اصول پیش تأثیرگذاری) سپس چگونه بر کاربر چگونه تأثیر بگذاریم؟ (اصول تأثیر و قواعد بازیسازی) و در نهایت اینکه چگونه کاربر را پیش ببریم و متقاعد کنیم؟ (تعهد متقابل و احساس جریان)
در گام بعد به زیرساخت اجرائی پیش بردن کاربر در سفر وفاداری میپردازیم. جایی که هم باید تجربه کاربر را بهینه کنیم تا کاربر تجربه بهتری از محصول ما داشته باشد (User Experience Optimization) و هم اینکه بتوانیم با بهینهسازی نرخ تبدیل، کاربر را بهتر به اهداف کسب و کار تبدیل کنیم (User Conversion Rate Optimization)
در ادامه این فصل برای افزایش ارزش دوره عمر کاربر به سه هدف اصلی کسبوکار میپردازیم. ابتدا اینکه چگونه کاربران جدید را با محصول همراه کنید تا درصد بزرگتری از آنها ارزشهای محصول را درک کنند و با محصول همراه شوند (User Onboarding)، سپس آنکه چگونه کاربران را به محصول وفادار کنید تا سهمبیشتری در زندگی آنها به خودتان اختصاص بدهید (User Retention) و درنهایت اینکه چگونه از کاربران وفادار درآمدزائی کنید (User Monetization) و برای کسبوکار ارزش خلق کنید.
در نهایت به چگونگی تعریف و ارزیابی شاخصها در سفر وفاداری پرداخته میشود و سوالات کلیدی و اشتباهات متداول استارتاپهای ایرانی ارائه میشوند.
تأثیرگذاری و پیش بردن در سفر وفاداری
- چگونه زمینه را برای تأثیرگذاری آماده کنیم؟ (اصول پیش تأثیرگذاری)
- چگونه تأثیر بگذاریم؟ (اصول تأثیر و قواعد بازیسازی)
- چگونه کاربر را پیش ببریم و متقاعد کنیم؟ (تعهد متقابل)
زیرساخت سفر وفاداری
- چگونه تجربه کاربر را در مسیر پیدا کردن ارزش بهینه کنیم؟ (اصول طراحی + برداشتهای شناختی کاربر)
- چگونه بر کاربر برای تحقق اهداف تأثیر بگذاریم؟ (اصول بهینهسازی نرخ تبدیل، فرآیند بهینهسازی نرخ تبدیل)
اهداف سفر وفاداری
- چگونه کاربران جدید را همراه کنیم؟ (همراهسازی کاربران)
- چگونه کاربران را وفادار کنیم؟ (وفادارسازی کاربران)
- چگونه از کاربران وفادار ارزش خلق کنیم؟ (درآمدزایی از کاربران)
برای دیدن مطالب، باید عضو شوید.
- پیدا کردن چگونگی وفادار کردن کاربر
- تاثیر گذاری و پیش بردن در سفر وفاداری
- بهینه سازی تجربه کاربری
- بهینه سازی نرخ تبدیل
- همراه سازی، اولین نقطه از سفر کاربری
- وفادارسازی، ایجاد عادت و ساختن یک رابطه عمیق
- درآمد سازی، ارزش آفرینی از یک رابطه دوستانه
- پایش و پیشبرد رفتار وفاداری تا رسیدن به محصول مطلوب
- سوالات کلیدی و اشتباهات متداول استارتاپهای ایرانی