در شیشه ای ؛ کسب و کارتون رو با عدد و رقم معرفی کنید

در شیشه ای ؛ تجربه جلسات سرمایه‌گذاری
ژانویه 31, 2022
حسین رازقی
در شیشه ای ؛ شناخت نیاز واقعی بازار
ژانویه 31, 2022

قسمت اول:

سعی کنید تا جایی که می­‌تونید کسب و کارتون رو با عدد و رقم معرفی کنید !

سرمایه­ گذار بیش از هر چیزی به این دقت میکنه که شما چقدر نسبت به اعدادی که تو بیزنستون هست حساس هستین. عددهایی مثل میانگین فروش ماهیانه، هزینه ها، میانگین خرید هر سبد، سهم از فروش، هزینه جذب هر مشتری، نرخ بازگشت مشتری و …
توجه داشته باشید که عمق نگاهتون به کسب و کار در استفاده از همین عددها مشخص میشه، حتی به این فکر کنید که اگر جذب سرمایه کردین یک سال بعد چقدر مشتری دارین و قراره روزانه چقدر گردش سرمایه داشته باشین. اما طبیعیه که یه سری عدد و رقم ­ها که تو جلسه ارائه پرسیده میشه رو تا حالا محاسبه نکرده باشین یا اصلا بهش فکر نکرده باشین، تو این مواقع لطفا صادقانه جواب بدین و بگین نمی­دونم یا تا حالا بهش فکر نکردم، چون اگه بخوایین از خودتون حدسی بزنید یا به اصطلاح با یه جواب دیگه ارائه رو طولانی کنید قطعا تاثیر منفی رو نظر تیم ارزیاب می‌ذارید و بخش­‌های مثبت ارائه‌تون هم کم­رنگ میشه، حتی ممکنه فرصت اینکه تیم سرمایه­ گذار سوالاتی بپرسه که بتونین با جواب دادن به اون‌ها نقاط قوت کسب و کارتون رو نشون بدین از خودتون بگیرید.
خلاصه که سعی کنید با جواب­‌های کوتاه، مختصر و عددی و بعضا حتی بله یا خیر گفتن جلسه رو مدیریت کنید و ذهن تیم سرمایه­ گذار رو با صحبت­ های طولانی خسته نکنید تا بتونن به درستی نقاط قوت یا ضعفتون رو از بین صحبت ­هاتون تشخیص بدن.
مطمئن باشید تیم سرمایه گذار همیشه تلاشش رو میکنه که با پرسیدن سوالات دقیق در آخر جلسه به طور دقیق شما رو ارزیابی کنه پس نگران نباشید اگر توضیحی رو جا انداختین، بیشتر تمرکزتون رو بر خلاصه، شفاف و دقیق صحبت کردن بذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *