در شیشه ای ؛ تجربه جلسات سرمایه‌گذاری

جذب سرمایه سمفکیدز
جذب سرمایه سمف کیدز از اسمارت‌آپ
ژانویه 8, 2022
حسین رازقی در شیشه ای
در شیشه ای ؛ کسب و کارتون رو با عدد و رقم معرفی کنید
ژانویه 31, 2022

حسین رازقی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته اقتصاد است. حسین بیشتر به موضوعات مالی، تجزیه و تحلیل وضعیت شرکت­ها علاقه مند است و انگیزه درونی ­اش برای کمک به توسعه کسب و کارهای نوپا او را ترغیب کرد که به صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر قدم بگذارد. حسین  از تابستان ۱۴۰۰ در تیم سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ حضور دارد و در این مدت با تیم های مختلفی در پشت در شیشه‌ای اتاق جلسات اسمارت‌آپ جلسه داشته است. سلسه یادداشت های “در  شیشه ای” تجربه‌های او از حضور در این جلسات است.

داستان کسب و کارهای زیادی رو شنیدم که از چالش­‌های مختلفی که داشتن، از دست ­آوردهاشون و اینکه تو مسیر شغلی­‌شون چقدر رشد کردن گفتن. روایت­ هایی که من روزهای زیادی مخاطب‌شون بودم و بیش از اینکه بهشون فکر کنم باهاشون زندگی کردم، فکر کردن به اینکه فاندر­های یه کسب و کار نوپا چقدر تلاش می‌کنن، چه خون دلی می‌خورن، عمرشون رو میذارن و از چه فرصت­‌هایی چشم پوشی می‌کنن تا کسب و کارشون سرپا بمونه هر بار من رو به این فکر فرو برده که تو جایگاهی که هستم ” چطور می‌­تونم اثر گذاری مثبتی تو مسیرشون داشته باشم” و همین دغدغه اونقدر برام ارزشمند و کافی بود تا این مطلب رو بنویسم.

شاید به اقتضای مسیر شغلی که برای زندگیم انتخاب کردم یکی از سخت‌ترین بخش‌­های کارم اینکه با پرسیدن سوالات درست بتونم مطمئن بشم که ایده یه کسب و کار رو درست فهمیدم و بعدش بتونم تصمیم بگیرم آیا واقعا این ایده جواب میده یا نه، اما یه سری نکات هست که می­‌دونم هر کسب و کاری موقع جذب سرمایه با رعایت اون‌ها می­‌تونه احتمال موفقیتش رو تو جذب سرمایه چندین برابر کنه. 
مطالب زیادی در مورد اشتباهات رایج موقع ارائه به سرمایه ­گذار نوشته شده اما وقتی تو جلسه ارائه استارت­­اپ‌ها می‌شینی و به دقت دنبال یه نشونه ­هایی می­گردی که به خودت بگی همینه عالیه! به سختی می­‌تونی این نشونه­‌ها روپیدا کنی، اون لحظه است که می­‌فهمی تو دنیای استارت­اپی آدم‌های کمی هستن که بتونن به هیجان بیارنت و سر شوق بیای، از نوع نگاه‌شون، مدل فکر کردن و حرف زدنشون و عمق نگاه‌شون به دنیای کسب و کار … می­‌دونم اینم اقتضای هر کسب و کاریه … قرار نیست همه عالی باشن … تو این امر هم سلیقه من بی شک دخیله … اما چه میشه کرد.
هر جلسه ارائه کسب و کارها یه سری نکات منحصر به فرد داره که فارق از کیفیت ارائه توی جلسات مطرح میشه مثل نگرش کوفاندرها به کسب و کار، نوع نگاه به بازار و محصول، ارزش افزوده واقعی که به مشتری میدن و … تو این سری از نوشته ها هدفم اینه که هر هفته یکی دوتا نکته فنی رو که تو جلسات ارائه باهاش مواجه می­شم و برام جالبه براتون بنویسم و تلاشم رو میکنم تا نکاتی که گفته میشه اول از همه کاربردی باشه و در نهایت منجر به آشنایی بیشتر با نوع نگاه سرمایه­ گذاران و پارامترهای تصمیم­ گیری اونها بشه.
ادامه دارد …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *