پیدا کردن ارزش محوری (Why Development)

ابزار دوم پیدا کردن ارزش محوری برای شکل دادن کاربر وفادار است. یک چرایی که یک تجربه عالی جایگزین برای کاربر می­سازد و یک ارزش محوری که به خاطر آن، ارزش انتخاب شدن وفادار شدن به محصول وجود دارد. در این گام ایده‌های پیشنهادی را پیاده‌سازی می‌­کنید تا ببینید در عمل و در مواجهه واقعی، رفتار کاربران مخاطب چگونه است؟ ممکن است ایده‌هایی که ازنظر شما بی­نظیر بودند در دنیای واقعی ارزشی خلق نکنند و یا آنکه شما به ویژگی و فیچری برسید که هیچ‌گاه تصور نمی‌‌کردید که کاربران از این ویژگی لذت ببرند.

به یاد داشته باشید که:
تا یک ویژگی محصول در دنیای واقعی خودش را اثبات نکند، تنها یک ایده است. ملاک ارزشمند بودن این ایده‌ها، موفقیت در جلب‌توجه کاربر است؛ یعنی تعدادی از کاربران برای یک دوره حداقلی، از آن ویژگی استفاده کنند، فیدبک مثبت بدهند و وفادار شوند. توجه کنید که یک تعداد حداقلی برای وفاداری کاربران کافی است؛ یعنی برای اثبات خوب بودن یک ویژگی، لازم نیست تمام جامعه کاربران به آن ویژگی وفادار شوند بلکه کافی است حداقل قابل قبولی از کاربران (دست‌کم ۵ تا ۱۰ درصد) آن ویژگی را بپسندند و از آن به صورت مستمر و با رفتار وفادارانه استفاده کنند.

پس از آنکه دانستید که کاربر چه نیازها (مبتنی بر منطق)، آرزوها و ترس‌­ها (مبتنی بر احساس) دارد، در این مرحله، قرار است با ارائه محصولی مناسب، ویژگی‌­ها، منافع و تجاربی برای کاربر خلق کنید که  پاسخگوی نیازها، آرزوها و ترس­‌های کاربر باشد.

در این فصل درباره ساختن یک تجربه عالی جایگزین صحبت می­کنیم و اینکه چگونه باید یک ارزش محوری برای وفادارکردن کاربران تشخیص داده شود و بر روی آن تمرکز گردد. چگونه باید از ارزش­های فرعی که برای ما تمایزی نسبت به رقبا نمی­سازد، خودداری کنیم و کاری کنیم که کاربر به خوبی ارزش محوری ما را درک کند.

چگونه یک زیرساخت یادگیری برای توسعه مداوم محصول و یادگیری چابک از کاربران توسعه دهیم تا بتوانیم رفتار کاربران را شناسائی کنیم و با یادگیری مداوم، محصول را به سمت پیداکردن یک ارزش محوری که واقعاً ارزش خلق می­کند، هدایت کنیم.

در نهایت بتوانیم با تشخیص رفتار وفاداری، این رفتار را به سایر کاربران توسعه دهیم. کاربران دیگر را تشویق کنیم که چگونه ارزش­ها را درک کنند و رفتاری مشابه رفتار کاربران وفادار داشته باشند.

در نهایت تعدادی از سوالات کلیدی که هر استارتاپی باید به آن‌ها جواب دهد و اشتباهات متداولی که استارتاپ‌های ایرانی انجام می­دهند، آورده شده است.