۱۲-نکات مهم مربوط به بند «اولویت نقدشوندگی» در ترم شیت فصل ۳ قسمت ۶

نمایشگاه الکامپ ۹۷ با استارتاپ‌های پورتفولیو شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمارت‌آپ ونچرز
نمایشگاه الکامپ ۹۷ با استارتاپ‌های پورتفولیو اسمارت‌آپ ونچرز
آگوست 11, 2018
مثالی برای روش ارزشگذاری First Chicago - دوره ارزشگذاری استارتاپ ها - شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر استارتاپ ها
۱۲- Startups Valuation – مثالی برای روش ارزشگذاری First Chicago
آگوست 27, 2018
.
در ۲ ویدئوی قبلی در مورد پارامتر اولویت نقدشوندگی (Liquidation Preference) صحبت کردیم. گفتیم که اگر یک Liquidation event رخ دهد، سرمایه‌گذار بر اساس این بند از ترم‌شیت می‌تواند پیش از سایر سهام‌داران اعم از مؤسسین و سهامداران عادی سهام خود را نقد کند. توضیح دادیم وجه نقد حاصل از فروش استارتاپ یا شرکت چطور بین سهام‌داران مختلف آن تقسیم می‌شود و در مورد تاثیر این بند در میزان ثروت سرمایه‌گذار و کارآفرین صحبت کردیم. گفتیم که اولویت نقدشوندگی دو جزء مهم به نام های Actual Preference و Participation دارد و هریک از آن‌ها را با مثال توضیح دادیم. در این ویدئو چند نکته برای جمع‌بندی موضوع اولویت نقدشوندگی ارائه خواهیم داد و در ادامه به معرفی سایر پارامترها و بندهای ترم‌شیت خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید 🙂


چهارشنبه هر هفته با سری ویدئوهای Venture Deals همراه باشید. این سری از ویدئوها به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر در انجام معاملات سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد. 

2 دیدگاه ها

  1. محمد حسن آبادی گفت:

    سلام
    با توجه اینکه اشاره شد امکان پذیر نیست که سرمایه گذار هم از امتیازات سهام ممتاز خود بهره مند شود و هم سهام عادی، آیا در صورت تنظیم ترم شیت در بخش liquidation Preference به شکل زیر در واقع امکان ترکیب مزایای هر دو فراهم نشده است؟
    Actual Preference: 1X , Full Participation
    باتشکر

    • اسمارت آپ گفت:

      اگر منظور شما این است که سهام ممتازی با شرایط مورد اشاره شما، در هر شرایطی به سهام عادی برتری دارد، پاسخ مثبت است. اما اگر منظور شما این است که این سهام ممتاز، معادل سهام عادی است، پاسخ منفی است.
      توجه داشته باشید که دریافت امتیازات سهام ممتاز، نیاز به مذاکره دارد و لزوما تیم کارآفرینی شرایط فوق را نخواهد پذیرفت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *