درخشش کسب‌وکارها با سرمایه‌های هوشمند

رفتارشناسی سرمایه‌گذاران در فرآیند جذب سرمایه - شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمارت‌آپ ونچرز - دوره آموزشی آنلاین Venture Deals
۵- رفتارشناسی سرمایه‌گذاران در فرآیند جذب سرمایه – فصل ۲ قسمت ۳ دوره آموزشی Venture Deals
مارس 7, 2018
سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ ونچرز در گهواره فرزندان ایران - شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر
سرمایه‌گذاری ‌اسمارت‌آپ ونچرز در گهواره فرزندان ایران
مارس 10, 2018

کارآفرین‌ها قبل از شروع فرآیند جذب سرمایه‌ باید بدانند که به دنبال سرمایه‌گذار خطرپذیر یا سرمایه‌گذار فرشته هستند. زمان خود را برای جلب توجه سرمایه‌گذارهایی که علاقه‌ای به کسب‌وکار شما ندارند، تلف نکنید. دلیل بی‌علاقه بودن برخی از سرمایه‌گذارها اهمیت چندانی ندارد. این دلایل می‌تواند مواردی مانند حوزه کاری استارتاپ شما یا مرحله‌ای که در آن قرار دارید، باشند. در ادامه می‌توانید چند فاکتور مهم در بحث انتخاب سرمایه گذار را بخوانید.

 

کدام حوزه یا صنعت برای سرمایهگذار اولویت دارد؟

هر سرمایه‌گذار تمایل‌های خاص خود را دارد. برخی از آن‌ها به شرکت‌های علمی علاقه نشان می‌دهند و برخی به شرکت‌های نرم‌افزاری. حتی برخی از سرمایه‌گذارها نگاه مو شکافانه‌تری دارند و به صنایع جزئی‌تری علاقه‌مند هستند، مانند رسانه‌های دیجیتال، موبایل یا فناوری‌های پاک. سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید که کسب‌وکار شما و صنعتی که در آن فعال هستید را بفهمد. این گروه از سرمایه‌گذارها در موقعیت بهتری قرار دارند تا به موفقیت شما و شرکت‌تان کمک کنند. آن‌ها این کار را با اشتراک‌گذاری تجربیات و رابطه‌های کاری که در صنعت مورد نظر دارند، انجام می‌دهند.

 

شرکت شما در چه مرحلهای قرار دارد؟

هر شرکت باید مراحل توسعه را طی کند. دانستن اینکه شرکت شما در چه مرحله‌ای قرار دارد، در شناسایی سرمایه‌گذار مناسب برای کسب‌وکارتان و مذاکره با او بسیار مهم است. برخی از سرمایه‌گذارها فقط در مرحله بذر (Seed) یا پیش از بذر (Pre-Seed) سرمایه‌گذاری می‌کنند و برخی هم در مراحل بعدی وارد کار می‌شوند. اگر یک سرمایه‌گذار در شرکت شما سرمایه‌گذاری کند، سایر سرمایه‌گذارها تا زمانی که شرکت شما بزرگ‌تر نشود، وارد کار نمی‌شوند. پس به خوبی بررسی کنید که سرمایه‌گذار مد نظرتان در چه مرحله‌ای از کار وارد می‌شود تا از اتلاف وقت آن‌ها و خودتان جلوگیری کنید. 

 

شرکت شما از لحاظ جغرافیایی در کجا قرار دارد؟

نزدیکی مکانی سرمایه‌گذار با شرکتی که می‌خواهد در آن سرمایه‌گذاری کند، ارتباط مستقیمی دارد. به طور مثال بسیاری از سرمایه‌گذارهای فرشته ترجیح می‌دهند در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که از لحاظ جغرافیایی به آن‌ها نزدیک باشد. اینگونه آن‌ها می‌توانند به راحتی به امور سرمایه‌گذاری خود را نظارت داشته باشند و هرچه بهتر به شما و کسب‌وکارتان کمک کنند. برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر نزدیکی جغرافیایی از اهمیت کم‌تری برخوردار است ولی آن‌ها هم تمایل دارند در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنند که از لحاظ جغرافیایی در شعاع خاصی از دفترشان قرار دارند. پس توجه داشته باشید که در مراحل ابتدایی سرمایه‌گذاری، نزدیکی جغرافیایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

سرمایه گذاریهای رقابتی

موضوع مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که، آیا سرمایه‌گذارتان قبلا در شرکتی با حوزه فعالیت شما سرمایه‌گذاری کرده است؟ این یک نکته مثبت محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری وارد مذاکره شوید که قبلا تجربه مشابه‌ای در زمینه کاری شما داشته است. بینشی که این سرمایه‌گذارها از صنعت مورد نظر شما دارند، مشتری‌مداری و مدل‌های تجاری قبلی آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار ارزشمند باشد. هرچند باید به این نکته دقت کنید که اگر سرمایه‌گذار شما در شرکت رقیب‌ یا شرکت مشابه شما سرمایه‌گذاری کرده‌باشد، ممکن است تداخل‌هایی به وجود بیاید که خیلی خوشایند نیست. هرچند در این شرایط شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌طور پیشگیرانه از تداخل‌های احتمالی جلوگیری کرده و در شرکت شما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، ولی اگر این کار را کردند باید بسیار مراقب باشید.

 

اعتبار سرمایهگذار شما چقدر است؟

سرمایه‌گذارها سؤالات زیادی درباره شرکت، تیم، استراتژی و فناوری مورد استفاده شما خواهند پرسید. هرچند حق این کار را دارند، چون با سرمایه‌گذاری در شرکت شما ریسک بزرگی می‌کنند. اما توجه داشته باشید که شما هم با همکاری با آن‌ها موفقیت شرکت‌تان را در معرض ریسک قرار می‌دهید. پس قبل از دیدار با سرمایه‌گذار تحقیق کنید. از کارآفرین‌های دیگری که موفق شدند از آن‌ها سرمایه جذب کنند، سوال بپرسید. اگر قرار باشد در آینده و در حالی که شرکت شما رو به رشد است سرمایه بیشتری به کار تزریق شود، سرمایه‌گذار شما مایل به انجام این کار خواهد بود؟ وقتی امور به خوبی پیش نرود، رفتار آن‌ها چطور خواهد بود؟ هر شرکتی فراز و نشیب‌های خاص خود را دارد و شرکت شما هم مستثنی نخواهد بود. هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند و نباید از شرکت‌هایی که در آستانه شکست کامل هستند، حمایت کند ولی شما هم باید سرمایه‌گذارهایی را انتخاب کنید که به حمایت از شرکت‌های خود در مواقعی که با چالش روبرو می‌شوند، معروف باشند.

نکته اصلی این است که قبل از ارتباط با هر سرمایه‌گذار، بررسی کنید که کدام نوع از سرمایه‌گذاری برای شرکت شما مناسب است و شرکت شما شانس جذب سرمایه از کدام یک از آن‌ها را دارد. یکی از بهترین روش‌های کسب اطلاعات اولیه درباره سرمایه‌گذار مورد نظرتان، وب‌سایت رسمی آن‌ها است. با بررسی وب‌سایت سرمایه‌گذار مورد نظرتان، می‌توانید با رویکرد آن و شرکت‌ها یا تیم‌هایی که قبلا در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است آشنا شوید. اگر سرمایه‌گذار مد نظرتان وب‌سایت ندارد، می‌توانید با جستجوی نام آن در اینترنت و اخبار مربوط به سرمایه‌گذاری‌های قبلی آن‌ها، اطلاعات به دست آورید. اگر کسی را می شناسید که از دنیای استارتاپ‌ها اطلاعاتی دقیقی دارد، با او صحبت کنید. اگر چنین فردی را سراغ ندارید، با وکیلی که به‌طور تخصصی در حوزه استارتاپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، مشورت کنید.  وکلایی که به‌طور تخصصی در این حوزه هستند، می‌توانند به شما در تهیه فهرستی از سرمایه‌گذارهای مناسب کسب‌وکارتان به شما کمک کنند. این افراد معمولا ارتباطات خوبی دارند و از سابقه سرمایه‌گذارها به‌خوبی اطلاع دارند. به محض اینکه برای شرکت خود فهرستی از مناسبت‌ترین سرمایه‌گذارها را تهیه کردید، باید سراغ برنامه‌ریزی برای نهایی کردن دیدار با تک‌تک آن‌ها بروید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *