پیش‌بینی مالی اشتباه، استارتاپ‌تان را خواهد کشت

معرفی روش ارزشگذاری Berkus برای استارتاپ‌ها - شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ
۶- روش ارزش‌گذاری Berkus – قسمت اول از فصل دوم
آوریل 30, 2018
معرفی پارامتر مالی Price در ترم شیت – شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمارت‌آپ ونچرز دوره آموزشی Venture Deals
۹- معرفی پارامتر مالی Price در ترم شیت – فصل ۳ قسمت ۳ دوره آموزشی Venture Deals
می 8, 2018

هنگامی که کار خود را آغاز می‌کنید، شاید پیش‌بینی‌های مالی کار سختی به نظر برسد. ما با ارائه یک راه حل ساده و راحت، به شما کمک می‌کنیم تا اعداد و ارقام درستی را به دست بیاورید. با این روش می‌توانید درآمدها و هزینه‌های استارتاپ خود را به خوبی پیش‌بینی کنید.

پیش‌بینی درآمد و هزینه‌های یک استارتاپ در اوایل کار بیش از آن که علمی باشد، مثل یک کاری هنری است. بیشتر کارآفرین‌ها معتقداند که پیش‌بینی بر پایه اعداد دقیق و شفاف زمان زیادی می‌گیرد. آن‌ها معتقدند این زمان می‌تواند صرف فروش محصولات شود تا به جمع و تفریق اعداد. اما سرمایه‌گذارهای کمی حاضر هستند که پولشان را وارد کار شما کنند وقتی که نتوانید پیش‌بینی‌های دقیق و حساب شده‌ای از وضعیت مالی استارتاپ خود ارائه بدهید. مهم‌تر از همه، داشتن پیش‌بینی‌های نزدیک به واقعیت به شما کمک می‌کند تا نقشه‌های عملیاتی و استخدامی خود را به بهترین شکل طراحی کنید که در نهایت به موفقیت ایده کسب‌وکارتان منجر می‌شود.

در ادامه می‌توانید چند راهنمایی ساده برای نوشتن پیش‌بینی‌های مالی دقیق را بخوانید. پیش‌بینی‌هایی که به شما در اوایل کار و زمانی که تجربه زیادی در این زمینه ندارید، کمک بزرگی می‌کند:

۱) کار خود را نه با درآمدها بلکه با هزینه‌ها آغاز کنید. در مراحل اولیه (Seed و Early stage)، پیش‌بینی هزینه‌ها خیلی ساده‌تر از پیش‌بینی درآمد‌ها است. طبق دستورالعمل زیر به دنبال جمع زدن مفروضات خود طی یک بازه زمانی مشخص بروید:

هزینه‌های ثابت و هزینه‌های کلی، اجاره، قبض‌های آب و برق، هزینه اینترنت و تلفن، هزینه‌های حسابداری و دفترداری، هزینه‌های حقوقی، بیمه و مجوزهای لازم، هزینه‌های خرید یا اجاره فناوری، هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی، هزینه‌های حقوق و دستمزد، هزینه‌های متفرقه، هزینه کالا یا خدمات فروخته شده، هزینه‌های تأمین مواد اولیه لازم، هزینه‌های بسته‌بندی، هزینه‌های مستقیم نیروی کار، هزینه‌های ارائه خدمات پس از فروش، هزینه‌های فروش مستقیم، هزینه‌های بازاریابی مستقیم و.…

در حین پیش‌بینی هزینه‌های ذکر شده در بالا، باید چند نکته را مورد نظر داشته باشید:

  • هزینه‌های مربوط به تبلیغات و بازاریابی خود را دو برابر آنچه که انتظار دارید در نظر بگیرید، این هزینه‌ها همیشه بیشتر از حد انتظار خواهند بود.
  • هزینه‌های مربوط به کارهای حقوقی، بیمه و مجوزهای لازم را سه برابر بیشتر از عدد به دست آمده لحاظ کنید. اگر به تازگی مسیر کارهای حقوقی و بیمه را طی نکرده باشید از قیمت دقیق آن اطلاعی ندارید، این هزینه‌ها همیشه در حال تغییر هستند.
  • هزینه‌های مربوط به فروش مستقیم و خدمات پس از فروش را به عنوان بخشی از هزینه‌های مستقیم نیروی کار، همیشه رصد کنید. حتی اگر در مرحله استارتاپی هستید و وظیفه انجام این کارها به عهده خود شما است این کار را انجام دهید. چون زمانی که مشتری‌های شما زیاد شود، خیلی راحت‌تر می‌توانید اعداد و ارقام بزرگ‌تر را محاسبه کنید.

۲) در پیش‌بینی درآمدها دو نگاه محافظه‌کارانه و رویاپردازانه را با هم داشته باشید. شما هم به احتمال زیاد مانند بسیاری از کارآفرینان بین دو نوع پیش‌بینی واقعی ولی محافظه‌کارانه و پیش‌بینی بلندپروازانه گیر کرده‌اید. پیش‌بینی رویاپردازانه شما را با انگیزه نگه می‌دارد و باعث می‌شود شما هم الهام‌بخش سایر اعضای تیم خود باشید، ولی اسم این رؤیا را باید « خوش‌بینی ترسناک» گذاشت.  

جدا از اینکه شما کار عاقلانه‌ای بکنید و این خوش‌بینی ترسناک را کنار بگذارید و پیش‌بینی‌های خود را بر مبنای تفکر محافظه‌کارانه پیش ببرید یا نه، پیشنهاد می‌کنیم که یک بار هم بر مبنای بلند پروازی‌های خود پیش‌بینی‌ها مالی را محاسبه کنید. تا زمانی که بزرگ فکر نکنید، بزرگ نخواهید شد. وقتی که هر دو مدل پیش‌بینی را داشته باشد خود را مجبور می‌کنید که محافظه‌کارانه تصمیم‌گیری کنید، اما در نهایت برخی از تصمیم‌ها هم بر اساس پیش‌بینی‌های خوشبیانه گرفته خواهد شد. 

به طور مثال پیش‌بینی های درآمدی محافظه‌کارانه شما ممکن است مفروضات زیر را در خود گنجانده باشد:

حداقل قیمت فروش، دو روش بازاریابی متفاوت، نیروی فروش صفر، ارائه تنها یک محصول یا خدمت جدید در هر سال برای سه سال اول.

اما پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه شما ممکن است مفروضات زیر را داشته باشد:

حداقل قیمت فروش تنها برای محصولات ساده و حداکثر قیمت فروش برای محصولات ویژه‌، دو یا سه روش بازاریابی که توسط شما مدیریت می‌شود، ارائه یک محصول یا خدمت جدید در سال اول، پنج مورد جدید دیگر برای هر یک از سال‌های دوم و سوم.

با رهاسازی قدرت تفکر و بلند پروازانه فکر کردن، می‌توانید پیش‌بینی جاه‌طلبانه‌ای داشته باشید. با داشتن این پیش‌بینی‌های مثبت، احتمال پیدا کردن ایده‌ایی خلاقانه و راهگشا برای موفقیت کسب‌وکارتان، خیلی بیشتر خواهد بود.

۳) نرخ‌های کلیدی در پیش‌بینی خود را چند بار حساب کنید تا مطمئین باشید به اعداد درستی دست پیدا کرده‌اید. بعد از اینکه پیش‌بینی خوش‌بینانه خود را انجام دادید، ممکن است به راحتی هزینه‌ها را فراموش کنید. بسیاری از کارآفرینان تنها ارقام مربوط به درآمدها را حساب می‌کنند با این پیش فرض که اگر درآمدها محقق نشود هزینه‌ها به صورت اتوماتیک به دست خواهد آمد. شاید مثبت اندیشی به شما کمک کند که فروش خود را بالاتر ببرید ولی این الزما به معنی کسب سود نیست.

برای تطبیق پیش‌بینی‌های درآمد و هزینه فاکتورها و پارمترهایی کلیدی مثل: حاشیه سود و هزینه بدست‌ آوردن هر مشتری را لحاظ کنید.

محاسبه دقیق پیش‌بینی‌های مالی رشد کسب‌وکار شما موضوعی وقت‌گیر است. بسیاری از کارآفرینان وقتی که تازه شرکت خود را راه‌اندازی می‌کنند از پیش‌بینی جزئیات خودداری می‌کنند. دلیل این است که فکر می‌کنند مدل و برنامه تجاری استارتاپ‌شان تغییر می‌کند، اما پس از مدتی پشیمان می‌شوند که چرا زمان بیشتری را صرف برنامه‌ریزی‌های تجاری نکرده‌اند و برای کاهش هزینه (هزینه منابع انسانی یا …) زمان خود را تنها به توسعه محصول یا بازار اختصاص داده‌اند. همکاری با شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همکاری با سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که پیش از این در حوزه کسب‌وکار استارتاپ شما فعال بوده‌اند، شما را مجبور خواهد کرد که هر ماه یگ گزارش به‌روز از پیش‌بینی‌های مالی خود ارائه دهید، تا با «خوش‌بینی ترسناک» در این پیش‌بینی‌ها به رؤیاهای شرکت و الزام واقعین بخشیدن به آن ها فکر کنید  و در مسیر رشد استارتاپ‌تان قدم‌های بعدی خود را آگاهانه‌ بردارید.

2 دیدگاه ها

  1. نوبت دهی گفت:

    ممنون بابت مقاله خوبتون

  2. رضا گفت:

    سلام. ممنون.
    مطالعه مقاله زیر هم میتونه به آشنایی بیشتر با مفهوم پیش بینی مالی کمک کنه:
    http://bit.ly/rasta360-p4

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *