مرز باریکِ عشق و نفرت میان کارآفرین و سرمایه‌گذار

محتوای فایل ارائه به سرمایه‌گذار
۴- محتوای فایل ارائه به سرمایه گذار – فصل دوم از قسمت دوم دوره آموزشی Venture Deals
فوریه 28, 2018
متدهای ارزش‌گذاری کسب و کارها
۳- رویکرد‌های کلی به ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای – قسمت سوم از فصل اول Startups Valuation
مارس 5, 2018

سوای اینکه هر کارآفرین در مسیر کارآفرینی خود، سرمایه جذب کند یا شاهد از بین رفتن کسب‌وکارش باشد، تجربیات ویژه‌ای به دست خواهد آورد. اما جذب سرمایه فوت‌وفن‌های خاصی دارد که هر کارآفرین باید به خوبی با آن‌ها آشنا باشد.

این تکنیک‌ها خیلی مهم هستند. به طور مثال، اطلاع از اینکه چه نوع سرمایه‌ای برای کسب‌وکار شما کارآمد است، می‌تواند تاثیر زیادی در شکل‌دهی مسیر شرکت شما داشته باشد. طی یک تحقق عملی که به تازگی درباره مالکین کسب‌وکارهای کوچک انجام شده، نزدیک به نیمی از این شرکت‌ها که هر کدوم بین ۱۱ الی ۵۰ کارمند داشتند «جریان نقدینگی» را مهم‌ترین نگرانی خود عنوان کردند. ۲۱ درصد دیگر هم، مشکلات مرتبط با نقدینگی را نگرانی اصلی خود مطرح کردند، مشکلاتی مانند افزایش یا جذب سرمایه. 

این نگرانی‌ها به خوبی بیان‌کننده دغدغه‌های اصلی کسب‌وکارهای کوچک (استارتاپ‌ها) و کارآفرینان است. دسترسی به سرمایه نسبت به قبل خیلی راحت‌تر شده ولی خیلی مهم است که کارآفرینان به درستی تصمیم بگیرند از چه کانالی جذب سرمایه کنند تا بیشترین همخوانی را با کسب‌وکار آن‌ها داشته باشد.

ریچارد برنسون (Richard Branson)، کارآفرینِ میلیارد دلاری هم به این نکته اشاره کرده که پول زیاد سرمایه‌گذار در طولانی مدت تضمین کننده کیفیت و ثبات کسب‌وکار نیست. پس اگر شما از سر بدشانسی شریک تجاری بدی را انتخاب کرده‌اید، این حرکت اشتباه، شور و شوق کارآفرینی شما را از بین خواهد برد و شما از ادامه پروژه دلسرد خواهید شد.

برنسون معتقد است که شما باید منبع جذب سرمایه خطرپذیر خود را تا حد امکان متفاوت از سایر رقبای خود انتخاب کنید. در ادامه می‌توانید سه راهکار برای جذب سرمایه را بخوانید تا در نهایت موفق به جذب سرمایه‌گذار مناسب شوید.

۱٫ تفاوت بین تمام گزینههای جذب سرمایه پیش رویتان را به خوبی درک کنید

در بحث جذب سرمایه‌های خطرپذیر روش‌های مختلفی برای جذب سرمایه وجود دارد که با خواندن ادامه مطلب می توانید با آن‌ها به طور مختصر آشنا شوید :

سهام خصوصی: سهام خصوصی متشکل از تعدادی سهم است که توسط اشخاص حقیقی یا شرکت‌های خصوصی خریداری می‌شوند تا شرکت دیگری راه‌اندازی شود و بتواند از این روش جذب سرمایه کند. 

سرمایه گذاری خطر پذیر: شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر با ساختار متفاوتی کار می‌کنند. این شرکت‌ها به بزرگ شدن استارتاپ‌هایی با درصد موفقیت بالا کمک می‌کنند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر متخصصین طراحی مدل و برنامه تجاری و… در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند.

سرمایهگذاری فرشتهای: سرمایه‌گذارهای فرشته‌ای افراد حقیقی هستند که با سرمایه‌گذاری‌های کلان شخصی خود انتظار کسب سود زیادی را دارند. سازوکار سرمایه‌گذاری آن‌ها درست مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اما در مقیاس مالی کوچک‌تری است.

برنامه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر دولتی هم یکی از روش‌های جذب سرمایه برای کارآفرینان و کسب‌وکارها است. معمولا برنامه‌های دولتی که به این منظور طراحی می‌شوند با نام «سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کوچک» شناخته می‌شوند. در این طرح‌ها تعدادی از شرکت‌های خصوصی به دولت تضمین می‌دهند که در کسب‌وکارهای کوچک سرمایه‌گذاری کنند یا به آن‌ها پول قرض بدهند. 

شاید الان این سوال برای شما مطرح شود که بین سرمایه‌گذاری مرحله بذر (Seed)، سرمایه‌گذاری فرشته‌ای (Angel) و سرمایه‌گذار خطرپذیر باید کدام را انتخاب کنید؟ اگر شما نیاز به سرمایه اندک برای ادامه کار دارید، به سراغ سرمایه گذاری بذری برود. سرمایه‌گذارها در مرحله بذر یا در مراحل ابتدایی فعالیت یک استارتاپ مقدار کمی پول در آن کسب وکار سرمایه‌گذاری می‌کنند به این امید که در آینده در بخشی از سود شریک شوند.

وای‌کمبینیتور (YCombinator) مثال خوبی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مرحله بذر است. اگر شما نیاز به سرمایه بیشتری دارید، به سراغ سرمایه‌گذارهای فرشته بروید. این سرمایه‌گذارها معمولا تجار بازنشسته یا کارآفرینانی موفقی هستند که همیشه به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیداند. در نهایت اگر به سرمایه‌ کلانی نیاز دارید باید به سراغ شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بروید.

۲٫ اول از خود بپرسید که دقیقا از سرمایه‌گذارها چه می‌خواهید؟ چقدر می‌خواهید که سرمایه‌گذار در کار شما دخیل شود؟

وقتی شما با سرمایه‌گذارهای احتمالی خود روبرو می‌شوید، مایلید درباره سرمایه‌گذاری‌های اخیر آن‌ها بدانید. می‌خواهید بدانید که چه شرایط و امکاناتی برای شما فراهم می‌کنند؟ انتظار آن‌ها از مدیرعامل شرکت چیست و چقدر می‌خواهند درگیر کارهای مربوط به شرکت شما شوند؟ پاسخ تمام این سوالات به شما می‌گوید که این همکاری برای شما و توسعه کسب‌وکارتان مناسب خواهد بود یا خیر؟

در بحث دیدار با سرمایه‌گذارهای احتمالی، چند فاکتور دیگر را هم باید مد نظر داشته باشید، مواردی مانند: حوزه یا صنعتی که برای آن‌ها اولویت دارد، مراحل تزریق پول در حین روند توسعه و میزان اعتبار سرمایه‌گذارها.

۳٫ جلسه آشنایی خود را به بهترین شکل انجام دهید تا بهترین نتیجه را ببینید

قبل از جلسه آشنایی با سرمایه‌گذارها، به اندازه کافی زمان بگذارید تا به حرف‌هایی که می‌خواهید بزنید، فکر کنید. دیدگاه خود را چطور مطرح می‌کنید و چطور می‌خواهید یک نفر را برای همراه شدن با خودتان در این مسیر قانع کنید؟ برای این سوال‌ها پاسخ‌های کوتاهی نیز وجود دارد. کار خود را با یک جلسه آشنایی خوب شروع کنید. مسلما جلسه آشنایی با سرمایه‌گذار مهم‌ترین کاری است که باید در طول عمر کاری شرکت خود انجام بدهید. شما باید بتوانید با قلاب توانمندی و گفتارتان توجه و تخیل یک سرمایه‌گذار را شکار کنید.

درباره چگونگی حل نیاز مشتریان توسط محصول‌تان با سرمایه‌گذارها صحبت کنید. شما باید با توجه به ماهیت و روش کاری سرمایه‌گذاری که به سراغ آن رفته‌اید، جلسه آشنایی خود را پیش ببرید.

برنامه تجاری (Business Plan) شفاف با اعداد و ارقام واقعی مالی و تحقیقات بازارتان مهم‌ترین موارد در جلسه آشنایی با سرمایه‌گذر هستند. این مستندات باید بتوانند پیش‌بینی‌های شما درباره آینده شرکت‌تان را تضمین کند. شما باید به تمامی بخش‌های برنامه تجاری‌تان مسلط باشید، به ویژه باید بتوانید به خوبی درباره روش‌های کسب سود شرکت توضیح دهید. شما باید به سرمایه‌گذارها در مورد میزان سهم آن‌ها از سودها و نحوه ارائه آن‌ها توضیح دهید.

زمانی‌که می‌خواهید سرمایه جذب کنید، شاید به این موضوع فکر کنید که هر پولی که به شما پیشنهاد شد را بپذیرید. به اعتقاد دیوید کوهن (David Cohen)، سرمایه‌گذار فرشته و هم‌بنیان‌گذار شتابدهنده تک‌استارز (TechStars)، این رویکرد اشتباه است. او در کتاب «سریع تر انجامش بده» توضیح می‌دهد که چرا رابطه کارآفرین و سرمایه‌گذار مهم است. به اعتقاد کوهن درست مانند هر نوع دیگری از رابطه، داشتن رابطه بد می‌تواند شما را در مسیر اشتباهی قرار بدهد. در حالی‌که یک رابطه خوب شما را درست به همانجایی که باید باشید، می‌برد. یک رابطه خوب بین کارآفرین و سرمایه‌گذار می‌تواند شرکت را هر چه سریع‌تر و موثرتر به جلو پیش ببرد و از شما یک تیم برنده بسازد.

1 دیدگاه

  1. ندا گفت:

    پست بسیار جالبی منتشر کردید
    نکات خوبی رو هم درونش قرار دادید
    برای من خیلی مفید بود
    متشکرم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *