سرمایه‌گذار خطرپذیر یا سرمایه‌گذار خطرناک

معرفی پارامترهای مالی ترم شیت- شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمارت‌آپ ونچرز – دوره آموزشی آنلاین Venture Deals
۸- معرفی پارامترهای مالی ترم شیت – فصل ۳ قسمت ۲ دوره آموزشی Venture Deals
آوریل 25, 2018
معرفی روش ارزشگذاری Berkus برای استارتاپ‌ها - شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ
۶- روش ارزش‌گذاری Berkus – قسمت اول از فصل دوم
آوریل 30, 2018

سرمایه‌گذارها انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها به سرمایه‌گذار ساکت معروف هستند، یعنی در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در هیچ یک از کارهای شرکت مشارکتی ندارند. برخی دیگر از سرمایه‌گذارها کاملا برعکس هستند و حضوری فعال در کارهای شرکت شما دارند. سرمایه‌گذارهای فرشته معمولا در کار شما فقط سرمایه‌گذاری می‌کنند و تا زمانی که سرمایه‌گذار دیگری پیدا نکنید و کار به تسویه حساب نرسد، پیش شما نخواهند آمد ولی سرمایه‌گذارهای خطرپذیر اهداف و اولویت‌های خاصی دارند که می‌خواهند برآورده شود. پس بعد از سرمایه‌گذاری حضور پر رنگ‌تری دارند. هر سرمایه‌گذاری که با شما به توافق برسد رابطه کاری متفاوتی برقرار خواهد کرد. اینکه از برخی از حساسیت‌های سرمایه‌گذارها از قبل آشنا باشید، به شما کمک می‌کند که در طول مدت زمان همکاری با یکدیگر به مشکل خاصی برخورد نکنید.

تفکر بلند مدت

زمانی که شما کسب‌وکار خود را راه اندازی کردید، قطعا تفکر بلند مدت داشتید. اگر طرز تفکر شما هم مثل سایر کارآفرین‌ها باشد، تنها چند مورد از اهداف پروژه برای شما مالی بوده است و تعدادی هدف معنوی هم داشته‌اید. کارآفرین‌ها علاوه بر اینکه انتظار دارند کسب‌وکارشان در ابعاد مالی موفق شود، به دنبال ارائه یک کار با کیفیت و کسب اعتبار هم هستند، در حقیقت کسب‌وکارشان وسیله‌ای است تا رؤیاهای خود را واقعیت ببخشند.

ولی سرمایه‌گذارها در رؤیاهای شما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، آن‌ها پول را وارد کسب‌وکارتان می‌کنند. برای همین اصلا غیر منتظره نیست اگر سرمایه‌گذاران از شما بخواهند تصمیم‌هایی بگیرید که در کوتاه مدت نتیجه‌بخش است، در حالی که شما مصر هستید تصمیم‌های را بگیرید که در بلند مدت فواید بیشتری در پی خواهند داشت. شاید این تفاوت نظر شما در تصمیم‌های بلند مدت و تمایل سرمایه‌گذار به کسب سود در کوتاه مدت، باعث ایجاد اختلاف نظر و سر آغاز بحث و جدل دائمی شود.

قدرت تصمیمگیری

در اغلب موارد سرمایه‌گذارها هم مایل هستند در روند تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و مهم نقش داشته باشند. شاید در برخی از موارد سرمایه‌گذار به طور احساسی خود را درگیر کوچک‌ترین مسائل ممکن بکند، حتی مسائل جزئی مثل لوگوی شرکت و دکور داخلی دفتر کار شما، اما بسیاری از کارآفرین‌ها شرکت و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اند، چون برای استقلال خود اهمیتی بالایی قائل هستند.

وجود کسی که به طور مداوم بخواهد همه مسائل جزئی کسب‌وکار شما را کنترل کند، با ایده استقلال طلبانه شما اصلا هم راستا نخواهد بود. زمانی که همکاری شما با سرمایه‌گذار فقط در حوزه مسائل مالی نیست و شامل امور و حمایت‌های استراژیک هم بشود، وضعیت از این هم بدتر خواهد بود. شاید سرمایه‌گذار بخواهد کسب و کار شما را در مسیری جلو ببرد که به نظر شما سودآور نیست، حتی ممکن است شما مسیر پیشنهادی سرمایه‌گذار را اشتباه، غیر جذاب و حتی غیر اخلاقی بدانید. 

اختیار در ایجاد تغییر

اول ایده یک کسب‌وکار به ذهن شما می‌رسد و بعد آن را تبدیل به یک کار موفق و خلاقانه می‌کنید. افرادی که چنین توانایی دارند، حتما بیش از یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. زمانی که کسب‌وکار شما توسعه پیدا می‌کند، شاید تصمیم بگیرید که مسیر شرکت را عوض کنید، حتی ممکن است این تغییرات خیلی شدید و ناگهانی باشد. شرکت وزیگلی (Vizigly) کار خود را با فروش صابون آغاز کرد ولی الان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تولید آدامس در جهان است. شرکت تیفانی (Tiffany) هم کار خود را به عنوان تولید کننده نوشت‌افراز آغاز کرد ولی الان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده جواهرات بسیار لوکس است. ممکن است زمانی برسد که شما فکر کنید کسب‌وکارتان در موقعیت مناسبی قرار دارد تا مسیر کاری آن را به طور کامل عوض کنید. اگر قبل از این تغییر با یک سرمایه‌گذار همکاری خود را آغاز کرده‌اید، ممکن است این تغییر رویکرد از نظر او صحیح نباشد و اجازه این کار را به شما ندهد.

ریسک در مقابل پاداش 

شاید شما به این نتیجه برسید که با جذب سرمایه بیشتر، کسب‌وکارتان با سرعت بیشتری رشد کند. جذب سرمایه بیشتر، سهم سرمایه‌گذار اول شما را کم‌تر می‌کند، در نتیجه ممکن است او با اضافه شدن سرمایه‌گذارهای جدید مخالفت کند. حتی ممکن است شما به این اطمینان برسید که کسب‌وکارتان در شرایطی است که با قبول چند ریسک بزرگ، بتواند موفق‌تر عمل کنند. ریسک‌هایی مانند نقل مکان دفتر شرکت به یک جای بزرگ‌تر و گران‌تر.

ولی شرایط از نظر سرمایه‌گذار کمی فرق دارد. سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کوچک همیشه با ریسک بالا همراه خواهد بود. ممکن است سرمایه‌گذار شما فکر کند تمام ریسکی که می‌توانسته بپذیرد، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار شما بوده است و با این تغییرها و تصمیم‌های ریسکی شما مخالفت کند. مواقع زیادی ممکن است یک کارآفرین تمایل به پذیرفتن ریسک داشته باشد به این امید که فواید بیشتری در آینده نصیبش شود، ولی در اغلب موارد این ریسک‌ها با ترس و مخالفت سرمایه‌گذار همراه خواهد بود. ترس از دست دادن سرمایه‌ای که در دستان شما قرار داده‌است.

مقاله مرتبط: سرمایه‌گذار خسیس یا سرمایه‌گذار عاقل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *