سختی های پیدا کردن سرمایه‌گذار خطرپذیر برای استارتاپ ها

معرفی روش ارزشگذاری Cost-to-Duplicate - شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اسمارت‌آپ ونچرز
۹- Startups Valuation-معرفی روش ارزشگذاری Cost-to-Duplicate
ژوئن 25, 2018
دوره ارزش گذاری استارتاپ ها - شرکت سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ ونچرز - روش ارزشگذاری Risk Factor Assumation
۱۰- ارزشگذاری استارتاپ ها-روش ارزشگذاری Risk Factor Summation
جولای 23, 2018

هر کسبوکار برای بقاء خود نیاز به سرمایه مالی دارد.داشتن سرمایه نیازمند مذاکره و معامله با سرمایهگذار خطرپذیری خوب است. اینکه کسبوکار شما با چه کسی وارد معامله شود، تنها یک سوال ساده نیست. پیدا کردن سرمایهگذار درست یعنی شکل دادن به یک رابطه حرفهای و کاری بلند مدت. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذار خطرپذیر فقط پول خود را در کسبوکار شما سرمایهگذاری نمیکند. ریسکاصلی سرمایهگذاری او، شخص شما و تیم شما است.

علاوه بر بحث ابعاد مالی یک سرمایهگذاری جسورانه، سرمایهگذار خطرپذیر به شما مشاوره و بازخورد حرفهای میدهد. شما به راحتی میتوانید از تجربیات کارآفرینی آنها و همکاریشان با سایر کارآفرینها بهرهمند شوید. سرمایهگذار خطرپذیر برای یک بازه زمانی طولانی مدت در کنار شما خواهد بود. وی به شما و کسبوکارتان کمک می کند تا از مراحل مختلف راهاندازی و رشد کسبوکارتان عبور کنید و آن را توسعه دهید. در نتیجه روابط با سرمایهگذار خطرپذیر به راحتی شکل نمیگیرند و برای اینکه همه چیز در کنار هم جفتوجور شود، زمان لازم است.

این نکته را به یاد داشته باشید، برای پیدا کردن سرمایهگذار خطرپذیر، لازم نیست صبر کنید تا به پول احتیاج پیدا کنید. کاملابرعکسزمانی شما به سرمایهگذار خطرپذیر نیاز دارید که هیچ نیازی به پول او ندارید. بهترین سرمایهگذارها کسانی هستند که روند کاری شما و کسبوکارتان را برای یک بازه زمانی معقول دنبال کنند تا به ارزش واقعی داراییها و تواناییهای شما پی ببرد.با این روش به طور طبیعی ریسک اجرایی سرمایهگذاری خطرپذیر خود را هم به کمترین حالت ممکن میرسانند. این قسمت از کار است که پیدا کردن سرمایهگذار خطرپذیر را برای یک استارتاپ سخت میکند، چون پیگیری پیشرفت و مسیر کاری کسبوکار شما برای سرمایهگذاران زمانبر خواهد بود.

به جای صبوری و پیدا کردن یک سرمایهگذار خطرپذیر در دقیقه نود، باید تلاش کنید که رابطه کاری و حرفهایبلند مدت با سرمایهگذارهای احتمالی خود ایجاد کنید.قطعا انجام این کار نیازمند صبر زیاد، صداقت و تعهد کاری است. بهترین کار اختصاص زمان برای شناخت یکدیگر (شناخت کارآفرین و سرمایهگذار) است. در طول این زمان میتوانید به این سوال اساسی پاسخ دهید که آیا ایجاد رابطه کاری بین شما ایده خوبی است؟ آیا این رابطه کاری به خوبی جلو میرود و میتواند به موفقیت ختم شود؟ اما مهمترین سوال این است که آیا این رابطه کاری میتواند به شما در دستیابی به اهداف میان مدت و بلند مدت کسبوکارتان کمک کند؟

در گام اول شما باید سرمایهگذارهای خطرپذیر احتمالی خود را انتخاب کنید. این کار یکی از چندین کار مهمی است که در این مسیر باید انجام دهید. بهترین روش برای انجام این کار صحبت با دوستان و مشاورین قابل اعتماد و فعال در حوزه استارتاپها است. با آنها صحبت کنید، نظر آنها را درباره سرمایهگذارهای خطرپذیر و صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه که در ذهن دارید بپرسید. بهترین فرد در بین این افراد کسی است که هم شما و هم سرمایهگذاران خطرپذیر مد نظرتان را میشناسد. نظر این دسته از افراد را در اولویتهای تصمیمگیری خود قرار بدهید چون راهنماییهای او میتواند به شما در تصمیمگیری نهایی برای انتخاب سرمایهگذار کمک کند.

اگر این کار نتوانست به شما کمک کند تا سرمایهگذارهای احتمالی خود را انتخاب کنید، سراغ روش بعدی بروید.سرمایهگذارهای خطرپذیر به خاطر شغلی که دارند، سرشان بسیار شلوغ است. سالانه صدها کسبوکار به آنها معرفی میشود، ایدههای مختلفی را میبینند و میشنوند. پس یک جلسه آشنایی اولیه گرم و صمیمی با سرمایهگذار خطرپذیر احتمالی، به شما خیلی میتواند کمک کند. با این کار میتوانید توجه آنها را به کسبوکار خود جلب کنید. این روند باید یک روند جاری باشد، تعداد زیادی از سرمایهگذارها را انتخاب و با آنها جلسه برگزار کنید. در طول جلسه داستان خاص خود را بسازید و برای آنها تعریف کنید. از تجربیات هر جلسه برای بهبود جلسه بعدی استفاده کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید. اگر واقعا میخواهید سرمایهگذاری خارج از شرکت خود پیدا کنید، باید حداقل ۱۵ درصد از زمان مدیریتی خود را به صحبت اولیه با سرمایهگذارها اختصاص دهید.

فراموش نکنید که پول برای یک کسبوکار حکم بنزین برای یک ماشین را دارد. پیدا کردن یک سرمایهگذار خوب اثر سریع و عمیقی در افزایش سرعت رشد و توسعه کسبوکار شما خواهد داشت.اما فراموش هم نکنید که جذب سرمایه طی یک روند سریع میتوانید خیلی استرس زا و حتی وحشتناک باشد. این وحشت در حدی میتواند زیاد باشد که فکر کنید زمان با شما در جنگ است و اجازه نمیدهد تا به اهداف اصلی کسبوکار خود دست پیدا کنید. اما اگر در همان ابتدای کار با صبر و سختکوشی، زمان کافی برای شناخت سرمایهگذار خود اختصاص دهید، بعد از جذب سرمایه این شناخت خیلی میتواند به شما و روند رو به رشد کسب وکارتان کمک کند. در طول مسیر شناخت سرمایهگذار شما می توانید به راحتی گزارش های دقیقی از کسبوکارتان تهیه کنید، همچنین حس اعتماد به سرمایهگذار در شما شکل می گیرد و می توانید فعالیت های شرکت‌تان را با اولویت های ذهنی سرمایهگذار در یک جهت قرار دهید. در نهایت هم زمان کافی دارید تا بفهمید که سرمایهگذار به اندازه شما تمایل به ایده کاری و آینده کسبوکارتان دارد یا خیر.

به یاد داشته باشید که در این روند فقط شما نیستید که سرمایهگذار خود را ارزیابی میکنید، او نیز مشغول ارزیابی شما و تیمتان خواهد بود. باید به سرمایهگذاران ثابت کنید که میتوانند به شما اعتماد کنند. این اعتماد فقط نباید در طول روند ارزیابی باشد. سرمایهگذار خطرپذیر باید در حدی به شما اعتماد کند که از تواناییهای شما برای تحقق اهداف شرکت اطمینان داشته باشد. مطمئن باشید اگر در طول روند ارزیابی شفاف و صادق باشید بیش از هرکسی به خودتان کمک کردهاید. فرض کنید که بتوانید با یک سرمایهگذار خطرپذیر به تفاهم برسید و از اوسرمایه جذب کنید، مطمئن باشید آن زمان نمیتوانید هیچ چیز را از آنها پنهان کنید.اگر سرمایهگذاران متوجه بشوند که در طول روند ارزیابی به آن ها دروغ گفته اید، آینده شرکت خود را در ریسک بزرگی قرار داده اید. تمام زمان و انرژی که برای جذب سرمایه مصرف کرده بودید به هدر می رود و مهم تر از همه اعتبار شما نزد سایر سرمایهگذارها هم خراب می شود.

در نهایت برای پاسخ به این سوال که چه زمانی، بهترین زمان برای پیدا کردن سرمایهگذار است باید به شما بگوییم همین امروز. همیشه به دنبال جذب سرمایه باشید. اگر کسبوکار شما به خوبی رشد کند، بعد از مدتی سرمایهگذارهاخود به سراغ شما میآیند. سرمایهگذارها همیشه نیم نگاهی به کسبوکارهای موفق و پیشرو دارند. پس اگر زمان کافی برای شناخت و پیدا کردن یک سرمایهگذار مناسب اختصاص دهید، این سرمایهگذار احتمالی میتواند در آینده به بهترین حامی، متحد و مشاور شما تبدیل شود.

1 دیدگاه

  1. نوبت دهی گفت:

    واقعا سخته انتخاب سرمایه گذار خوب که از همه نظر اوکی باشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *