بیست سوالیِ مسابقات جذب سرمایه

قوانین جذب سرمایه
۳- آشنایی با قواعد کلی جذب سرمایه – قسمت اول از فصل دوم دوره آموزشی Venture Deals
فوریه 14, 2018
آشنایی با انواع ارزش در دانش مالی - ارزش‌گذاری استارتاپ‌‌ها
۱- آشنایی با انواع ارزش در دانش مالی – قسمت اول از فصل اول ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها
فوریه 19, 2018

برای کارآفرین‌ها حضور در رویدادها و ملاقات‌های شبکه‌سازی موضوع مهمی است. کارآفرینانی که می‌خواهند سرمایه کار خود را افزایش دهند، استارتاپ خود را محبوب‌تر و شبکه آشنایان کاری‌شان را گسترده‌تر کنند. فرصت‌های زیادی برای شبکه‌سازی وجود دارد ولی رقابت بسیار شدید است. جلسات آشنایی پر از کارآفرینانی است که تمام داشته‌های خود را روی میز می‌گذارند و هر نوع فشار و رقابتی را برای جلب نظر سرمایه‌گذارها و جذب سرمایه تحمل می‌کنند.

کارآفرین‌ها برای رویارویی با سرمایه‌گذاران خطرپذیر باید استراتژی مشخص و یک نقشه راه از پیش تهیه شده داشته باشند. باید به این نکته توجه کرد که سرمایه‌گذارها اهداف مشخصی دارند و به دنبال ویژگی‌های بارزی در شرکت‌ها می‌گردند که بتواند ظرفیت و آینده موفق آن شرکت را تعریف کند.

از آن جایی که رقابت در این زمینه بسیار شدید است، کارآفرین‌ها باید در ارائه خود تلاش بیشتری کنند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر از شما سوالات زیادی می‌پرسند که البته این یک نشانه مثبت است، چون به شما و کارتان علاقه نشان داده‌اند. پاسخی که شما به این سوالات می‌دهید، وضعیت نهایی را مشخص می‌کند. ما برای آمادگی بیش از پیش شما، ۲۰ سوال آماده کرده‌ایم، سوالاتی که در جلسه آشنایی با سرمایه‌گذار خطرپذیر در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به احتمال زیاد از شما پرسیده می‌شود. 

۱- سابقه کاری شما چیست؟

 سرمایه‌گذارها همیشه می‌خواهند تجریبات و تخصص‌ مؤسسین استارتاپ مورد نظرشان را بدانند.

۲- چه چیزی الهام‌بخش شما برای راه‌اندازی این کسب‌وکار بود؟ 

شوق و انگیزه مؤسسین یک کسب‌وکار دو کلید اصلی برای موفقیت یک استارتاپ است. هر سرمایه‌گذار جسور با تجربه‌ای مایل است تا با این دو ابزار کلیدی در شخصیت هر کارآفرین آشنا شود.

۳- کسب‌وکار شما چه مشکلی را حل خواهد کرد؟

با ارائه راه‌حل برای یک مشکل شما می‌توانید خود را نسبت به سایر کارآفرینان و رقبایتان متفاوت کنید و ارزش خاصی را به مشتریان خود ارائه دهید.

۴- آیا محصول یا خدمات شما منحصر به فرد است؟ 

محصول یا خدماتی که شما ارائه می دهید باید متفاوت و البته بهتر از هر راه‌حل جایگزین موجود در بازار باشد.

۵- آیا شما ایده خود را ثبت کرده اید؟ 

برای سرمایه‌گذار خطرپذیر بسیار مهم است که بداند شما می‌توانید از ایده خود محافظ کنید یا نه.

۶- فروش شما چقدر خواهد بود؟ 

تمام آمار و ارقام مربوط به فروش و کسب درآمد برای سرمایه‌گذارها بسیار جذاب است.

۷- بزرگترین رقیب شما چه کسی است؟ 

تنها شناخت رقبا کافی نیست. شما باید راهکار مشخصی ارائه دهید که چگونه می‌خواهید با آن‌ها رقابت و در نهایت آن‌ها را از دور خارج کنید.

۸- سهم شما از بازار چقدر است؟

 پاسخ سوالات خاصی مثل این نشان دهنده حداکثر ظرفیت شرکت شما برای بزرگ شدن است.

۹- هزینه های شما چقدر است؟

۱۰- آیا تا به حال توانسته‌اید سرمایه‌ای جذب کنید؟ 

سرمایه‌گذارها خیلی علاقه دارند تا بداند تا به حال چقدر سرمایه جذب و چطور آن را خرج کرده‌اید. همچنین مایل‌اند بداند سرمایه‌گذار دوره‌های اول شما چه کسی بوده است.

۱۱- چرا شما به «فلان» مقدار سرمایه نیاز دارید؟ 

سرمایه‌گذارها می‌خواهند مطمئن شوند شما استراتژی مشخصی برای استفاده موثر سرمایه درخواستی دارید.

۱۲- اعضای تیم چه کسانی هستند و سابقه کاری آن‌ها چیست؟

سرمایه‌گذارها به تیم‌هایی اعتماد می‌کنند که تخصص لازم و تجربه کافی داشته باشند. همچنین از قبل ثابت کرده باشند که در قالب یک تیم می‌توانند به شکل موثری با هم کار کنند.

۱۳- بزرگترین چالش‌های پیش روی کار شما چیست؟ 

نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید، در نتیجه می‌توانید با آن‌ها به خوبی روبرو شوید.

۱۴- هزینه به دست آوردن یک مشتری برای شما چقدر است؟

 هزینه به دست آوردن یا به اصطلاح خرید یک مشتری (CAC) واحد اندازه‌گیری بسیار مهمی است. این عدد می‌تواند به خوبی آینده شرکت شما را پیش‌بینی کند. 

۱۵- کشش بازار برای محصول یا خدمات شما چقدر است؟

 داشتن یک کشش خوب (وابستگی مشتری به محصول یا خدمات شما) می‌تواند یک استارتاپ را جذاب کند. بسیاری از استارتاپ‌ها در آغاز کار خود شکست می‌خورند چون نتوانستند کشش کافی در بازار ایجاد کنند. برای همین بسیاری از سرمایه‌گذارها دوست دارند از این ارقام به طور دقیق مطلع شوند.

۱۶- برنامه شما برای بزرگ‌تر شدن کسب‌وکارتان چیست؟

به دست آوردن نرخ رشد پایدار از اولویت‌های یک استارت آپ است. رسیدن به این نرخ رشد پایدار، به یک استراژی کارآمد رشد نیاز دارد.

۱۷- استراتژی شما برای خروج از کسب‌وکار چیست؟

 سرمایه‌گذارها باید بدانند پولی که به شما داده‌اند را چطوری و با چقدر سود پس خواهند گرفت، پس باید استراتژی خروج مشخصی (فروختن نهایی استارتاپ به یک خریدار بزرگ‌تر) داشته باشید. 

۱۸- شما خود را وقف این کار کرده اید؟

بسیاری از سرمایه‌گذارها مایل‌اند بدانند آیا شما کار روزانه خود را حفظ کرده و با حقوقتان در کسب‌وکار خود سرمایه گذاری کرده اید؟ اگر شما با اندک سرمایه‌تان این کار را نکرده‌اید چرا آن‌ها باید با حجم زیادی از پول این کار را بکنند؟

۱۹- آیا در دوره‌های شتابدهی ثبت نام کرده‌اید ؟ 

پیوستن به یک شتابدهنده تصمیم بسیار مهمی برای استارتاپ‌ها در مرحله «بذر» است. این تصمیم معایب و مزایایی زیادی دارد. سرمایه‌گذارها مایل‌اند تا تجربیات شما را در مورد دوره شتابدهی بشوند.

۲۰- ما چطور می‌توانیم به شما کمک کنیم؟ 

سرمایه‌گذاران فرشته (Angle) چیزی بیش از پولشان را در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن‌ها تخصص، تجربه و ارتباطات خود هم در کسب‌وکارهای شما سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذارها می‌خواهند بدانند که آیا راهنمایی و حمایتشان به اندازه پولشان، برای کارآفرین مهم است یا نه؟

1 دیدگاه

  1. کوتن گفت:

    سلام
    تبریک می گم
    تو این زمینه بهترین هستین

    سایتتون هم زیباست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *